Is dat waarom jij ondernemer bent geworden?
En, is het gelukt je bedrijf anders neer te zetten?

Ik ga alles anders doen!
Ja, dat dacht ik ook toen ik de beslissing maakte mijn eigen bedrijf op te zetten. Zelf beslissen wat ik wel en niet doe. Mijn eigen tarief bepalen. Werken waar en wanneer ik dat wil. En vooral ook zelf bepalen met wie. Mezelf zijn, geen profielschets meer om aan te voldoen.

Klinkt goed, toch?  Maar hoe anders blijkt dat in de praktijk te zijn!

Klant

Een klant die een opdracht heeft bedacht. Over een onderwerp dat je net niet helemaal ligt. Of met een deadline die absoluut niet uitkomt. Maar het levert wel omzet op. En je klant teleurstellen is wel het laatste waar je aan denkt. Bij een nee gaan deze en volgende opdrachten zeker naar iemand anders toe. Jouw tarief, heb je dat zelf bepaald? Of zit daarin toch een vergelijking met het tarief dat eerder voor jou als werknemer werd berekend? Welke positie heb jij inmiddels zelf? Ben je partner of directeur van jouw eigen bedrijf? En welke functienamen hebben jouw werknemers gekregen?

Veel ondernemende belastingadviseurs en accountants hebben net als ik bedacht; ik ga alles anders doen!

Patronen

En als je terugkijkt, hoeveel is er dan daadwerkelijk veranderd? Is jouw bedrijf echt anders opgezet dan de bedrijven waar je eerder voor hebt gewerkt? Grote kans dat je na verloop van tijd toch meer bent toegetrokken naar de bedrijfsvoering van jouw oude werkgever. In feite ben je het oude stramien gaan nabootsen. Met het verschil dat jouw bedrijf een andere omvang heeft. Hoe je weer in dat oude stramien terecht bent gekomen? Door patronen die diepgeworteld zitten.

Patronen doorbreken is heel lastig. Onze hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat je vaak zonder erbij na te denken bepaalde handelingen verricht. Je bent al zo lang gewend om iets op een bepaalde manier te doen.  En zo is het ook met jouw manier van werken. Zelfs als jij je ooit hebt voorgenomen; ik ga alles anders doen!
Je wordt als het ware telkens weer naar je oude patronen toegetrokken. En vaak heb je niet eens door dat je weer in het oude stramien zit. Dat anderen bepalen welke opdrachten jij doet. En welk tarief jij daarop rekent. Hoe de opbouw van jouw bedrijf is.

Terugvallen in je oude patroon gebeurt vaak als er een “crisis” optreedt. Een klant die wegvalt. Een collega die overstapt. Een overvolle agenda. Je hebt dit oude patroon zo vaak doorlopen dat je heel makkelijk terugvalt.

Nieuwe verbindingen

Het goede nieuws is dat je nieuwe verbindingen in je hersenen kunt creëren. Dat betekent dat je je gedrag en je vaardigheden kunt veranderen of aanpassen. En dat kan dus ook met een nieuw werkpatroon. Er moet een nieuwe verbinding gemaakt worden, wat lukt met veel herhaling. Zo kun je jezelf heel bewust iets aanleren. Wil je echt verandering aanbrengen, dan moet je dus stug doorgaan op de nieuwe weg. Een weg die je eerder bewust hebt gekozen. Alleen zo kun jij jouw eigen route varen.

Creativity rules!

Adrienne

 

Het is mijn missie belastingadviseurs en accountants te faciliteren op hun groeipad te komen zodat ze met plezier maximale prestaties kunnen leveren, voor zichzelf, hun bedrijf en hun klanten.

Ik heb ruim 15 jaar als belastingadviseur gewerkt. Hierdoor weet ik wat er leeft. Jij kunt ervoor kiezen iedere dag hetzelfde pad te lopen. Of een keer het zijpad te nemen. Daar liggen jouw groeimogelijkheden. Aan jou de keus!

Deel via... ... of praat mee via onze

Leave A Reply