Ken je dat onbezonnen gevoel wanneer je bij de notaris bent geweest? Je bent goed geïnformeerd, alle aktes zijn weer opgemaakt en je hoeft je nergens meer druk om te maken. De Hoge Raad vond het weleens welletjes. Vanaf 25 november 2016 dien je als ondernemer bij de levering van vastgoed na het passeren van de leveringsakte nog een factuur te sturen. Hierbij komt de Hoge Raad terug op haar jurisprudentie uit de jaren ’80. Laat je na een factuur te sturen, dan kan dit drastische gevolgen hebben voor je btw-plicht.

Btw-druk bij levering

Onder bepaalde voorwaarden is de levering van onroerende zaken of bouwterreinen belast met btw. Koop je een dergelijke zaak, dan kun je in beginsel de btw als voorbelasting terugvragen. Verkoop je het gebouw, dan dien je de btw juist weer af te dragen. Op een pand van

€ 1.000.000,- exclusief btw gaat het dan over een bedrag van € 210.000,-. Hiermee zullen veel belangen zijn gemoeid.

Notariële factuur?

In de jurisprudentie uit de jaren ’80 van de Hoge Raad is bepaald dat een notariële akte voldoet aan alle eisen van een factuur en daarmee al een factuur op zichzelf is. Had je op grond van een levering recht op een teruggaaf van € 210.000,- dan was dit dus te onderbouwen met de notariële leveringsakte.

Additionele factuur

De Hoge Raad vond deze regeling blijkbaar achterhaald en komt terug op haar conclusie uit de oude jurisprudentie. Vanaf 25 november 2016 wordt er naast de leveringsakte een factuur verwacht. Hierbij moeten de standaard factuurregels in acht worden genomen. De factuur moet zodoende worden uitgereikt op of voor de 14e van de eerstvolgende maand na levering. Vindt de levering dus op 25 november plaats, dan dient uiterlijk 14 december een factuur te worden gestuurd naar de koper. Bij verzuim mag de belastingdienst formeel een boete opleggen.

Kopen

Ook wie een pand koopt moet opletten. Als er geen goede btw-factuur van de verkoper wordt ontvangen, dan bestaat er geen recht op aftrek. De btw is wellicht al wel betaald. Het pand is dan ineens 21% duurder geworden. Vooral bij nieuwbouw is dit van belang.

Samengevat; als ondernemer dien je bij leveringen van onroerende zaken of bouwterreinen vanaf 25 november 2016 daadwerkelijk een factuur uit te reiken aan de koper. Let voor eventuele btw-aanspraken hierbij goed op of deze in de juiste periode wordt uitgereikt! Laat je ook altijd goed adviseren, omdat btw bij vastgoedtransacties complex kan zijn en de belangen groot zijn.

Anouchka de Laat

LOGO_EJP

Werkzaam als junior fiscalist bij EJP

Neem contact op
Deel via... ... of praat mee via onze

Leave A Reply