Ruzie kost tijd en geld! En hoe langer de ruzie doorsuddert, hoe meer dit jouw organisatie kost.

Mensen die ruzie hebben:

  • zijn minder productief
  • betrekken vaak anderen bij hun problemen
  • ze worden eerder en langdurig ziek
  • laten de situatie aankomen op een arbeidsconflict

Stel dat er een conflict is tussen twee van jouw werknemers en deze mensen horen samen te werken. Dan zullen gesprekken alles behalve productief verlopen waardoor tijd verloren gaat. Sterker nog, het is maar de vraag of ze met elkaar praten.  De kans is groot dat zij langs elkaar heen werken of dat werk blijft liggen. Vroeg of laat zal een van beide de ruzie aankaarten bij een collega waardoor deze mogelijk niet alleen partij wordt in de ruzie maar ook onnodig tijd hieraan gaat besteden. Wanneer het conflict voortduurt, zal de werkvreugde afnemen waarbij ziekmeldingen eerder regel dan uitzondering zijn. Jij kan inmiddels vast wel uittellen hoeveel productieve uren hierbij verloren gaan en welke aanvullende kosten een conflict met zich meebrengt.

Hoewel je vermoedelijk geen zin hebt als controleur door je bedrijf te stappen, is het absoluut noodzakelijk te weten wat er gebeurt bij jou op de werkvloer. Zorg daarom dat je aanwezig bent tijdens de lunch en praat regelmatig met je mensen over dat wat zij belangrijk vinden. Dat kan gaan over persoonlijke zaken maar vaak ontdek je tijdens gesprekken ook wat er tussen collega’s onderling speelt. Wanneer jij jouw mensen laat zien dat jij hen belangrijk vindt, dan nemen ze je bovendien eerder in vertrouwen wanneer er iets mis dreigt te gaan.

Wat kun je doen als zich toch een conflict voordoet?

  • Laat weten dat je op de hoogte bent van het bestaan van het conflict.
  • Geef aan dat je van beide partijen wilt weten wat er aan de hand is.
  • Bedenk dat het voor beide partijen belangrijk is gehoord te worden en blijf neutraal!
  • Initieer zo snel mogelijk een gesprek waarbij beide partijen aanwezig zijn; uiteindelijk wil je dat jouw werknemers weer met elkaar gaan samenwerken.
  • Geef aan dat je belang hecht aan het oplossen van het conflict.
  • Filter feiten en emoties uit beide verhalen; deze zorgen namelijk vaak voor een troebel beeld van de werkelijke situatie.
  • Benoem overeenkomsten uit beide verhalen; beiden zullen bijvoorbeeld willen bijdragen aan de visie en missie van jouw organisatie.
  • Stel je eigen oordeel zo lang mogelijk uit en vraag beide partijen dit ook te doen.
  • Onthoud dat conflicten vaak zijn gebaseerd op angst; afwijzing, kans dat de ander jouw plek inneemt, gevoel niet gezien te worden of gekwetst te worden.
  • Maak een afspraak voor een vervolggesprek, ongeacht of het conflict is opgelost.

Conflicten binnen jouw organisatie, je zit er niet op te wachten. Ieder uur dat dit conflict voortduurt, kost jou geld. Maak het belangrijk dat conflicten zo snel mogelijk worden besproken.  In het gunstigste geval is een conflict al na één gesprek de wereld uit, maar mogelijk hebben partijen iets langer de tijd nodig. Geef ze daarom de ruimte te overdenken wat er daadwerkelijk aan de hand is.  Als je voldoende aandacht geeft aan het conflict en je werknemers serieus neemt, dan is de kans groot dat iedereen binnen afzienbare tijd weer vrolijk en productief aan het werk is.

Het is mijn missie belastingadviseurs en accountants te faciliteren op hun groeipad te komen zodat ze met plezier maximale prestaties kunnen leveren, voor zichzelf, hun bedrijf en hun klanten. Ik heb ruim 15 jaar als belastingadviseur gewerkt. Hierdoor weet ik wat er leeft. Jij kunt ervoor kiezen iedere dag hetzelfde pad te lopen. Of een keer het zijpad te nemen. Daar liggen jouw groeimogelijkheden. Aan jou de keus!

Deel via... ... of praat mee via onze

Leave A Reply