Bij het starten van een bedrijf is het van essentieel belang om je toekomstige klanten in kaart te brengen. Je onderzoekt voor wie je het product maakt of aan wie je een bepaalde dienst aanbiedt. Zodra je weet wat hun behoeften zijn, pas jij hierop je strategie aan.

Veel belastingadviseurs en accountants -mijn doelgroep- blijken moeite te hebben met het vinden en vooral behouden van klanten. Als je (meer) klanten wilt krijgen en je klanten wilt behouden is het van belang dat jij weet wie daadwerkelijk jouw klanten zijn. Niet bedrijf A of B of C. Nee, heel specifiek. Voor een specifieke doelgroep kun jij namelijk betere producten maken. Producten die aansluiten op de behoeften van jouw klant.

Wanneer jij je daarnaast specialiseert in de branche van jouw doelgroep word jij de “go-to”-specialist. Dan kan jouw doelgroep gewoonweg niet om jou heen. Sterker nog, ze kijken wel beter uit om naar een ander te gaan. Die heeft namelijk een stuk minder kennis in huis over hun branche.

Kiezen zorgt ervoor dat jij meer focus krijgt. Jij weet precies bij welke netwerken, beurzen en congressen jouw doelgroep aanwezig is. Ga jij daar zelf ook naartoe? Uiteraard! Op die manier krijg je nog meer informatie over wat jouw doelgroep bezig houdt. En je kunt jouw klanten gelijk spreken.

Keuzes maken op het gebied van je doelgroep. Door deze keuzes krijg je focus op wat je wel en niet doet. Dit zorgt voor meer efficiency in je marketing en acquisitie. Wanneer jij weet wie jouw doelgroep is, kan je ook gerichter vragen stellen. Zo kom je erachter waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.

En ook je marketing kun jij veel specifieker maken. Kiezen voor een doelgroep zorgt ervoor dat jij jouw klant direct kan aanspreken. In de taal die jouw doelgroep kent. Zodra je algemeenheden gebruikt, ga je fladderen. Dan verlies je de focus van jouw doelgroep.

Kiezen is lastig. Kiezen is ook spannend. Je sluit andere keuzes uit. Als je kiest, kies je ervoor om een bepaalde weg in te slaan. En ja dat is ook spannend.

Wil je zichtbaar zijn voor jouw klanten? Dan heb je jezelf zichtbaar te maken. Te laten zien wie jij bent. Waar jij voor staat. Daarmee zorg je dat zij niet meer om jou heen kunnen.

Ben je starter? Kies dan een doelgroep waar jij je prettig bij voelt. Of waar je al aardig verstand van hebt. Heb je een uitgebreide klantenkring? Kijk dan eens of je een rode lijn kun ontdekken binnen jouw klantenkring. Dat zou jouw doelgroep kunnen zijn.

Wat zijn de kenmerken van jouw doelgroep? Ondernemer? Particulier? Waar komt jouw doelgroep vandaan? In welke branche is jouw doelgroep werkzaam? Welke positie heeft jouw doelgroep in het beslissingsproces? Eén tip, het is makkelijker zaken doen met beslissers.

Het is mijn missie belastingadviseurs en accountants te faciliteren op hun groeipad te komen zodat ze met plezier maximale prestaties kunnen leveren, voor zichzelf, hun bedrijf en hun klanten. Ik heb ruim 15 jaar als belastingadviseur gewerkt. Hierdoor weet ik wat er leeft. Jij kunt ervoor kiezen iedere dag hetzelfde pad te lopen. Of een keer het zijpad te nemen. Daar liggen jouw groeimogelijkheden. Aan jou de keus!

Deel via... ... of praat mee via onze

Leave A Reply