Op 1 januari 2017 zijn de bijtellingstarieven voor de auto van de zaak aangepast. Reden genoeg om in bezwaar te komen, zeker als u de voorkeur geeft aan PK’s boven het milieu! Wat is er aan de hand?

Wie een auto van de zaak heeft en deze ook privé gebruikt, krijgt met de bijtelling te maken. Een percentage van de cataloguswaarde van de auto wordt bij het loon geteld en vervolgens belast.

Hierbij gold lange tijd de regel: hoe milieuvriendelijker de auto, hoe lager het percentage waarover belasting werd geheven. Standaardauto’s kende een bijtellingspercentage van 25%, maar milieuvriendelijke auto’s konden worden belast tegen 0%, 4%, 7%, 14%, 15%, 20% of 21%.

Dat zijn veel verschillende tarieven, waarbij milieuprestaties en ouderdom van de auto doorslaggevend waren. Kunt u het volgen? Nee? Dan bent u de niet de enige.

Wijziging 2017

22% in plaats van 25%! De tarieven gaan omlaag!
Waarom dan toch bezwaar maken?

Voor auto’s die voor 1 januari 2017 op de weg werden toegelaten geldt dat zij 5 jaar lang (na eerste toelating) hun oude tarief blijven houden. Milieuvriendelijke auto’s met een bijtellingspercentage tot 21% zijn door deze regeling goedkoper uit. Maar auto’s met een bijtellingspercentage van 25% blijven ook 5 jaar lang “gegarandeerd” van 25% bijtelling, in plaats van de gunstigere 22%.

Voorbeeld

Dit is reden om in bezwaar te komen! Stel dat u op 1 juli 2016 een auto op de holding heeft gekocht met een cataloguswaarde van € 100.000,- en een bijtellingspercentage van 25%. Op 2 januari 2017 heeft uw buurman exact dezelfde auto gekocht. Hij betaalt echter slechts 22% bijtelling. Met nog
4,5 jaar te gaan en een toptarief van 52% bent u in dit voorbeeld in totaal € 7.020,- duurder uit dan uw buurman voor exact dezelfde auto. De wetgever lijkt geen geldige reden te hebben voor dit verschil.

Bezwaar!

Kom dan ook in bezwaar tegen dit onrechtmatige verschil. Dit kan door een bezwaarschrift in te dienen bij de belastingdienst. Dit moet binnen 6 weken na het betalen van de loonbelasting over januari 2017. Veiligheidshalve derhalve uiterlijk 12 februari 2017.

Wij raden wel aan deze auto’s vooralsnog tegen 25% aan te geven en te betalen. Deze zaak kan lange tijd duren. Daarbij moeten we toegeven dat de kans op succes niet gegarandeerd is. In vergelijkbare zaken, zoals bij de Bedrijfsopvolgingsregeling, de Crisisheffing en het Privégebruik-btw, heeft de Hoge Raad zich meerdere malen als de bewaker van ’s Rijks Schatkist opgesteld en de wetgever de hand boven het hoofd gehouden.

Sjoerd van der Heijden

log-ejp

werkzaam als fiscalist bij EJP

Neem contact op
Deel via... ... of praat mee via onze

Leave A Reply